/تعریف افسردگی زنان چیست؟
افسردگی زنان

تعریف افسردگی زنان چیست؟

افسردگی می تواند انرژی و امید را در انسان از بین ببرد و باعث احساس خستگی، غم و ناراحتی شود.افسردگی زنان که یکی از انواع افسردگی به علت بسیاری از عوامل – از جمله هورمون های تولید مثل، فشارهای اجتماعی و واکنش منحصر به فرد زن به استرس پیچیده تر است.

وخامت مشکلات اهمیت چندانی ندارد چرا که کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهتر شدن احساسات و تفکراتان انجام دهید.

افسردگی زنان چیست؟

نمی توانید تنها به حرف هایی مثل “خودتو از این وضع بیرون بکش” بسنده کنید.

بلکه باید کنترل بیشتری از آنچه درک می کنید، داشته باشید.

با در نظر گرفتن گام های کوچک اما مهم، می توانید احساس بهتری داشته باشید.

و دوباره به مسیر اصلی خود و امیدواری و لذت از زندگی بازگردید.

نرخ ابتلا به افسردگی زنان

افسردگی در زنان بیماری بسیار رایجی است.

در حقیقت زنان دو برابر بیشتر از مردان در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند

بطور کلی از هر ۴ زن، یکی از آن ها در یک مرحله از زندگی اش به یک دوره افسردگی دچار خواهد شد.

افسردگی لزوما یک دوره ی مشخص نیست که فرد دچار کسلی و اضطراب شود.

بلکه یک اختلال جدی اخلاقی است که می تواند زندگی روزانه فرد را مختل کند.

افسردگی همیشه به راحتی تشخیص و درمان نمی شود.

شاید تا زمانی که علائم حاد آن را مشاهده نکنید اصلا متوجه نشوید که در حال افسرده شدن هستند.

 علائم و نشانه های افسردگی در زنان

از هر هشت زن، یک نفر دچار افسردگی زنان است و علائم افسردگی را در اشکال مختلف در طول عمر خود تجربه می کند – شما تنها نیستید!

نکته مهم این است که در مورد علائم و نشانه ها و همچنین عواملی که موجب افسردگی در زنان می شوند مطالبی یاد بگیرید

بنابراین می توانید با سرگیجه مقابله کنید، افسردگی را به طور موثر درمان کنید و از بازگشت آن جلوگیری کنید.

 علائم افسردگی زنان عبارتند از:

  • حالت افسردگی
  • از دست دادن علاقه یا لذت بردن از فعالیت هایی که همیشه باعث شادی تان شده اند
  • کمبود انرژی و خستگی
  • احساس گناه، ناامیدی و بی ارزش بودن
  • تغییرات در اشتها و وزن
  • تغییرات در خواب (خواب بیشتر یا کم خوابی)
  • عدم توانایی در تمرکز کردن
  • افکار خودکشی یا اندیشه های مکرر درباره مرگ
  • حس ناراحتی، اضطراب و تهی بودن
  • بی علاقگی به انجام فعالیت هایی همچون ارتباط جنسی
  • خستگی، کج خلقی و گریه ی مداوم
  • احساس گناه، بیچارگی، ناامیدی و بدبینی
  • خواب زیاد و یا بی خوابی و بیدار شدن صبح زود
  • کاهش اشتها و وزن، و یا پر خوری و اضافه وزن
  • کاهش انرژی، خستگی، کسلی و احساس بی حسی
  • فکر به مرگ و خودکشی و یا تلاش برای خودکشی
  • کاهش تمرکز، به یاد آوردن و تصمیم گیری
  • وجود علائم فیزیکی که به درمان واکنش نشان نمی دهند – مانند سردرد، اختلالات هاضمه و درد های مزمن
  • بی علاقگی نسبت به انجام عادات و سرگرمی هایی که قبلا آن ها را انجام می دادید، و یا لذت نبردن از انجام آن ها
  • عدم توانایی تمرکز برای مدت زمان زیاد
  • کاهش اشتها
  • کاهش وزن بسیار چشمگیر در یک زمان
  • خستگی و کوفتگی بی دلیل
  • احساس گناه بسیار طاقت فرسا
  • احساس بی ارزشی و بی کفایتی
  • احساس اضطراب و کج خلقی
  • احساس ناامیدی نسبت به آینده
  • گریه ی بی دلیل
  • بی خوابی در شب
  • تغییر خلق و خو
  • فکر کردن به مرگ

چه چیزهایی می توانند باعث افسردگی در زنان شوند؟

فاکتورهای بسیار زیادی می توانند در علائم افسردگی در زنان دخیل باشند.

علاوه بر فاکتور های زیستی و روانی، زنان می توانند به دلیل اتفاقاتی در زندگی – همچون بارداری و زایمان نیز افسرده شوند.

برخی از دلایل تدریجی که باعث افسردگی در زنان می شوند شامل:

  1. PMS
  2. PMDD

سندم پیش از قاعدگی (PMS) دقیقا پیش از دوران قاعدگی زن اتفاق می افتد.

البته دقیقا مشخص نیست که PMS چگونه باعث بروز علائم افسردگی در زنان می شود.

به نظر می رسد که تغییرات هورمونی و تاثیر آن ها بر سروتونین باعث تغییر خلق و خوی فرد می شوند.

علائم PMS معمولا موقتی هستند و شامل سردرد، کسلی، و احساس متورم و حساس شدن سینه ها می باشد.

افسردگی و اضطراب نیز گاهی علائمی همچون PMS دارند.

افسردگی همیشه علامتی برای PMS  محسوب نمی شود.

اما در برخی موارد علائم PMS  همچون کج خلقی و اضطراب می توانند شدید تر شوند.

در این شرایط، PMS  می تواند جزء دسته ی اختلال خلقی پیش از قاعدگی (PMDD) محسوب شود.

در حقیقت PMDD نیز نوعی افسردگی می باشد.

دانستن تاریخ دقیق یا حدودی قاعدگی می تواند انتظار ابتلا به PMS  و PMDD را ایجاد کرده و از افسردگی جلوگیری کند.

شما می توانید از app های دوران قاعدگی همچون Glow استفاده کرده و یا تاریخ قاعدگی تان را در تقویم یادداشت کنید.

چگونگی درمان افسردگی زنان

راه های زیادی برای درمان افسردگی زنان وجود دارد که در ادامه به آنها میپردازیم.

روش ۱: دستیابی به حمایت اجتماعی

 با مراحل ساده و قدرتمند خودآموز، می توانید تغییرات شگرفی در افسردگی خود ایجاد کنید.

احساس بهتر داشتن زمان می برد و دقیقا زمانی نتیجه می دهد که فکر می کنید نتیجه نداده است.

اما اگر هر روز انتخاب های مثبتی داشته باشید و از حمایت دیگران بهره مند شوید، می توانید به آن نقطه هم برسید

دریافت کمک از افراد نزدیکتان نقش اساسی در غلبه بر افسردگی زنان دارد.

تلاش و کوشش پرثمر و سالم برای مبارزه با افسردگی به تنهایی کار دشواری است. در عین حال،

ماهیت افسردگی  کمک گرفتن از دیگران را سخت می کند.

هنگامی که شما افسرده هستید، بیشتر تمایل به عقب نشینی و انزوا دارید تا ارتباط برقرار کردن با نزدیکان خانواده و دوستانتان

از دیگران تقاضای کمک و حمایت کنید _ این قدم بزرگی در روند بهبود شما است.

با افرادی که دوست دارید و معتمدتان هستند، آنچه را که می گذرانید باز گو کنید.

ممکن است از صحبت کردن با افراد خیلی عزیز خود اجتناب کنید، اما آن ها می توانند در این زمان دشوار به شما کمک کنند.

اگر احساس می کنید که به هیچکس نمی توانید اعتماد کنید، پس دوست جدیدی پیدا کنید حتی اگر خجالتی و درون گرا هستید.

چگونگی کسب حمایت دیگران برای رهایی از افسردگی زنان

برای کسب حمایت سراغ افرادی بروید که به شما احساس امنیت و آرامش می دهند.

فردی که با او صحبت می کنید لزوما نباید شما را درمان کند.

او تنها باید یک شنونده خوب باشد – کسی که با دقت و مهربانانه و بدون اینکه شما را ناراحت و یا قضاوت کند به حرف هایتان گوش می دهد.

اولویت را به مکالمه حضوری بدهید.

تماس های تلفنی، رسانه های اجتماعی و پیام کوتاه راه های عالی برای ارتباط هستند،

  اما آن ها جایگزین مناسبی برای روش سنتی مکالمه ی رو در رو نیستند

عمل ساده صحبت کردن با کسی که بصورت چهره به چهره در مورد چگونگی احساساتتان با او حرف می زنید می تواند نقش مهمی در از بین بردن افسردگی در زنان و دور نگه داشتن آن بازی کند.

 پیشنهاد ما : بررسی روشهای درمان افسردگی

 سعی کنید فعالیت های اجتماعی تان را همچنان ادامه دهید، حتی اگر حوصله اش را ندارید.

زمان بیشتری با دیگران بگذرانید

اغلب هنگامی که شما افسرده هستید، احساس راحتی بیشتری به فرو رفتن در خود دارید.

بودن در اطراف دیگران باعث کاهش احساس افسردگی می شود

راه هایی برای حمایت از دیگران بیابید. دریافت پشتیبانی خوب است.

اما تحقیقات در مورد افسردگی خانم ها نشان می دهد که حمایت از دیگران احساس شادی بسیار بیشتری به انسان می بخشد.

بنابراین، برای کمک به دیگران، راه هایی را پیدا کنید.

چه بزرگ چه کوچک – داوطلب شوید، یک گوش شنوا برای گوش دادن به حرف های دوستتان باشید، برای کسی کاری انجام دهید.

یک حیوان خانگی داشته باشید.

اگرچه که هیچ چیز نمی تواند جایگزین ارتباطات انسانی شود.

اما حیوانات خانگی شادی و همراهی خود را در زندگی شما به ارمغان می آورند و احساس تنهایی تان را کمتر می کنند.

مراقبت از یک حیوان خانگی نیز می تواند شما را از دنیای درون خارج کند و به شما احساس مفید بودن القا کند.

که هر دو پاد زهر قدرتمندی برای افسردگی زنان هستند.

به یک گروه اجتماعی پشتیبانی برای افسردگی بپیوندید

بودن در کنار افرادی که در معرض افسردگی هستند، می تواند در کاهش احساس انزوا به شما کمک کند.

همچنین می توانید یکدیگر را تشویق کنید، به مشاوره روانشناسی و ارائه راهنمایی در مورد چگونگی مقابله با این معظل و به اشتراک گذاشتن تجربیات خود بپردازید.

منبع: افسردگی زنان